X

Responsive image

Nyheter

Fortvilte kollektivbrukere i Melhus

Author: Melhus Avisa Gaula/Monday, August 19, 2019/Categories: Startsiden, Nyheter

Jeg var i byen og gikk til busstoppen i Dronningensgata bare for se hva det sto av info der. En stor plakat viste at man skulle ta bussen fra P3 nå, og P3 var i Prinsenkrysset. Vi gikk dit, og ingen bussholdeplass het P3, kun P1 og P2. 

Jeg så kjente fra Melhus som sto og ventet på buss, så vi stilte oss til i venteposisjon vi også. Etter ei stund kommer en buss uten noe angitt nummer på seg. Dørene går opp og bussjåføren roper at han skal til Melhus, og at det var rute 71 han kjørte. Ferden går til Prinsen kino-stoppet, dørene går opp og bussjåføren roper SYTTIEEEN! Dørene bak står åpne også, så han får hjelp av passasjerer i den bakre delen.

«HEI!!! Ska du te Melhus må du kom.» «Det her e melhusbussen!» 

Dette gjentok seg hele veien ut av byen, og så skulle vi opp Okstadbakken. Uten sikkerhetsbelte. 

– Bybussene er av bussklasse 1, og er designet for lett av- og påstigning. Derfor er det ikke bilbelte i bussene, er svaret AtB gir når du spør hvorfor det ikke er sørget for den sikkerheten. Metrobussene har ikke lov til å kjøre fortere enn 70 km/t, og opp Okstadbakkene er fartsgrensa 80. Vi vet jo alle at når noen kjører langt under fartsgrensa, så skaper det stor irritasjon. Og irritasjon i trafikken, det kan gi vågale forbikjøringer og farlige situasjoner.  

Ingen skam å snu

Om du lodder stemninga rundt det nye kollektivsystemet til AtB, får du høre noen som roser tiltaket, men de fleste ønsker å ha en direkterute fra Melhus og inn til byen og tilbake igjen. Bussrute nummer 38 er sårt savnet. AtB har også nevnt noe om at de nå har flere avganger, flere bussjåfører på jobb, og selvsagt blir det flere avganger og flere bussjåfører i sving når man på det meste må ta tre busser for å komme seg fra Gimse til Trondheim. En buss ned til Melhus skysstasjon, bytte der for så å ta en ny buss til Rosten. Der skal det byttes buss igjen som tar deg siste stykket inn til byen. Det blir tre sjåfører det kontra en som kjørte den kjære ruten 38. Så jeg vil bare nevne det; det er ingen skam å snu, og om AtB gjør det kommer de til å høste mye og vel fortjent ros. 

Kundeservice

På Facebook får kundeservicen til AtB kjørt seg. Det hagler på med kommentarer fra fortvilte kollektivtrafikkbrukere fylket over. De ansatte ved kundesenteret har tydeligvis fått et lass med tålmodighet tildelt og svarer høflig på tiltale. De oppfordrer også de som har noe å klage på å bruke et skjema. 

– Det er lett å transportere seg rundt i byen, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik. 

Men er ikke Sandvik ordfører for fylket? Burde ikke han heller fokusere på de utenfor byene? Fokusere på alle de han er ordfører for? Direktør i AtB, Janne Sollie, er kjempestolt over metrobussene, og hun sier at dette har vært planlagt i nesten fem år. Kanskje AtB skulle ventet litt lenger med å endre regionsrutene sine til de hadde hatt det helt klart med tanke på holdeplassene. På Brekkåsen snuplass er det ikke så lenge siden de fikk pusset opp holdeplassen, men den ble ikke klargjort til å ta i mot noen leddbuss. 

Print

Number of views (583)/Comments (0)

Siste utgave