Den såkalte laksevegen i Snillfjord er kjent for mange stygge trafikkulykker, også dødsulykker. Nå bygges Åstfjordbrua som fører til kortere vei, og som erstatter den farlige vegstrekningen. Olav Duesten fra Melhus er byggeleder.
AV JENS GRANØIEN
Hele anlegget er 5,5 kilometer langt med ei bru på 725 meter, 1500 meter vei og to tunneler på henholdsvis 2500 og 750 meter. Den nye brua går mellom Mjønesaunet og Mjønes i Snillfjord. Hele anlegget skal være ferdig til jul.
Olav Duesten fra Melhus som er byggeleder for prosjektet, forklarer at når den nye brua er ferdig spares en omvei, den såkalte lakseveien på seks kilometer. Veien brukes i dag av masse hytteeiere i området, foruten transport av fisk fra oppdrettsanleggene på Hitra og Frøya og lokalbefolkningen. Duesten forklarer at de seks kilometerne består av svingete og dårlig vei, hvor det har vært mange stygge ulykker. Det passerer 2000 biler i døgnet etter lakseveien. Han sier at det nye veiprosjektet med den nye brua blir en stor fordel, både for hytteeierne og for de som transporterer fisk. Han sier at hytteeierne er glad for den nye brua, selv om det er et bompengeprosjekt.
Arbeidsfellesskap
Byggeprosjektet starta i oktober 2017 og skal altså være ferdig til jul i år. Kostnaden blir 850 millioner. Duesten sier at både tidsplan og budsjett ser ut til å holde.
Det var Statens vegvesen som lyste ut anlegget på anbud, og fikk mange interessenter. Det endte opp med et arbeidsfellesskap mellom Tsjekkiske Metrostav og Egersundfirmaet Bertelsen og Garpstad. Tsjekkerne har arbeidet med bru og sprenging av tunnelene, mens Egersundfirmaet har arbeidet med veianlegget, inkludert inni tunnelene. Både tunnelene og veiarbeidet er ferdig, nå gjenstår bare en del bruarbeid.
Bilde: Olav Duesten fra Melhus er byggeleder for Åstfjordbrua i Snillfjord.
Les mer i Gaula