X

Responsive image

Nyheter
Bygger tofelt- rampe på Klett

Bygger tofelt- rampe på Klett

Author: Melhus Avisa Gaula/Wednesday, July 6, 2022/Categories: Startsiden, Nyheter

Det nye Klettkrysset ble et diskusjonstema da det ble bygd ny E6 mellom Sentervegen på Heimdal og Jagtøyen. Trafikantene fikk fort merke at det dannet seg kø på rampen fra øst til det nye Klettkrysset. Nå bygges rampe nummer to.

AV JENS GRANØIEN

I reguleringsplanen var det planlagt tofelts rampe inn mot det nye Klettkrysset fra øst. I byggeplanen mente Statens vegvesen at det holdt med ett felt. Vegard Thorvaldsen som er byggeleder for arbeidet på vegne av vegvesenet for arbeidet som pågår på Klett nå, innrømmer at det gjorde Statens vegvesen for å spare penger. Samtidig viste beregninger at det var nok med ett felt. Thorvaldsen sier at det snart viste seg at ett felt ble for lite. Han sier at trønderne holder stor avstand, derfor skaper det lang kø.

    – For å øke kapasiteten bygger vi nå to felt inn mot og rundt rundkjøringa. Vi bygger om rundkjøringa til oval sentralløy slik at det blir to felt i hovedretningen. Det blir også omlegging av E39, slik at det blir plass til to kjørefelt ut fra rundkjøringa med en flettestrekning, forklarer Thorvaldsen.

 

To felt pluss filterfelt

Han forteller at de i tillegg bygger et filterfelt som skal ta unna trafikken til Klett og Byneset. Thorvaldsen sier at dette vil redusere trafikken gjennom rundkjøringa litt. Når dette arbeidet er gjort håper han det blir slutt på kø på rammen østfra, fra Trondheim. Han forklarer at på det verste i utfartshelger, har det hendt at det har vært kø på E6 helt opp til jernbanen i Storlersbakkan. Nå blir det to felt mot, og rundt rundkjøringa pluss er filterfelt for de som skal til Byneset.

    – Problemet har vært at det har samlet seg opp en lang kø av trafikanter der de fleste skal over på E39, mens noen skal til Klett og Byneset, forklarer Thorvaldsen.

    Arbeidet starta den 18. mai og skal være ferdig i oktober. Prislappen er på 40 millioner kroner. Det er firma John Syltern som har totalentreprisen. Han har med seg AFRV som er et konsulentselskap på planleggingssida.

 

Stabiliserer kvikkleira

Det er kvikkleire i området og arbeidet startet med at det ble boret ti meter ned i grunnen og satt ned 500 pæler, i forbindelse med utvidelse av rampen. Byggelederen forklarer at det ble tilsatt en blanding av kalk og sement. Tilsettingen reagerer på fuktighet, og etter noen uker er kvikkleira stabil.

                    Arbeid med rundkjøringa

Når arbeidet med rundkjøringa starter, vil mye av arbeidet foregå på natta.

    – Det blir litt nattarbeid og litt stenging når vi begynner med rundkjøringa.

    Thorvaldsen forklarer at dette arbeidet vil foregå i juli og august. I forbindelse med arbeidet er hastigheten satt ned på rampen fra 80 til 60 kilometer i timen.

    – Når vi begynner med rundkjøringa må trafikantene være litt oppmerksomme på at det er folk som jobber der. Vi vil også kjøre ut og inn med lastebiler, forklarer byggelederen.

Bilde: 

Byggeleder Vegard Thorvaldsen viser oss at arbeidet med det å etablere rampe nummer to ved Klettkrysset er i full gang.

 

Les mer i Gaula

Print

Number of views (150)/Comments (0)

Siste utgave